Csepel Autó Gyártmánymúzeum

A Csepel Autó Gyártmánymúzeum az ÁTI-SZIGET Ipari Park területén található az 59-es számú épületben.

  • Öt üzemképes tehergépjármű és egy autóbusz alváz adja a kiállítás gerincét, emellett járműfőegy­ségek, a különböző járművek makettjei, korabeli fényképek és rendkívül részletes műszaki leírások tekinthetőek meg itt. A kiállított tárgyak egy része a Park, míg más részei magángyűjtők birtokában vannak. A kiállított tárgyak múzeális jellegűek, így azokat kézbe venni, a járművekbe beszállni- vagy azokat beindítani nem lehetséges.
  • A Csepel Autó Gyártmánymúzeum előzetes bejelentkezés alapján tekinthető meg.
  • A Múzeum áprilistól október végéig hétfőtől szombatig 10 és 15 óra között látogatható.
  • Csoportok létszáma minimum 5 fő és maximum 50 fő lehet.
  • A kiállítás élő tárlatvezetéssel tekinthető meg, a tárlatvezetés hossza min. 45 perc.

Előzetes bejelentkezés és információ:

Békés György 0620/200 7241 vagy bekesgy47@gmail.com

A belépés díjtalan.

A Csepel Autógyár története

1928-ban nyitotta meg kapuit a - később csak Dunai Repülőgépgyárként ismert - gyár Szigethalom - Tököl - Szigetszentmiklós határában. A szigetszentmiklósi gyártelepen Messerschmidt-210-es gépeket és Daimler Benz 605 típusú motorokat készítettek, melyeket a német haderő használt szerte a világban támadó hadműveleteihez. A háború második felében a gyárat a szövetséges haderő bombázta, első alka-lommal 1944. április 3-án, amit még további öt táma-dás követett nyár végéig, melynek eredményeként a termelés szinte teljesen leállt. 1948-ban államosították a gyárat, amelynek további profilja ekkor még nem alakult ki. A közel kétévnyi tanácstalanságot követően végül 1949. november 16-án megalakult a Csepel Autógyár.

A kezdeti évek - minden nehézség ellenére - sikertörté-netként értékelhetőek, annak ellenére, hogy jellemzően veszteségesen termelt a gyár az első évtizedben. Állandó problémát jelentett a kapkodás, a rossz tervezés, a nyersanyaghiány és a munkaerő folyamatos vándorlása. A gyakori fluktuáció legfőbb oka volt, hogy a munkakö-rülmények illetve a bérek és más jóléti szolgáltatások nem álltak arányban egymással. 1949. elején a község lélekszáma 5.865 fő volt, majd a Csepel Autógyár meg-nyitása és felfutása után a lakosságszám is növekedett a településen. Szigetszentmiklós nyugati felében beindí-tották a lakásépítési programot valamint elkészült egy bölcsőde (a mai Csicsergő Óvoda), egy óvoda (a volt Zeneiskola) és végül a József Attila Általános Iskola is.
1960-ban a falu lélekszáma már 10.420 fő volt, a további növekedés következtében 1970-ben nagyköz-ség lett a településből. A Csepel Autógyárnak az első időszakban teherautók és motorok gyártása volt a fő feladata, később több termékszerkezet-váltás is volt. Az '50-es évek végén a nagy teljesítményű motortípusok és járműfőegységek gyártása került előtérbe (sebességváltók, kardántengelyek, kormányművek, mellékmeghajtók és osztóművek), majd a '70-es évek elejétől autóbusz-padlóvázakat és buszhoz való szervokormányokat is gyártott a cég. Ekkoriban már 10.000 fő dolgozott a gyárban.

A nyolcvanas években a gyár fő vásárlóinak, a székes-fehérvári és a mátyásföldi autóbuszgyáraknak súlyos értékesítési gondjai keletkeztek, amely kihatott a Csepel Autógyár működésére is. Végül a világpolitikai változások következtébena gyárra is nehéz idők követ-keztek, 1992-ben felszámolás alá került. Az ÁTI-Sziget Kft. vezetése tisztelegve a Csepel Autógyárban foly-tatott tevékenység előtt 2009-ben elhatározta, hogy létrehozza a Csepel Autó Gyártmánymúzeumot.