x Széchenyi 2020

Általános Igazgatási Iroda

Anyakönyvi kivonat szóban vagy írásban kérhető. Az anyakönyvi kivonatot az az anyakönyvi hivatal állítja ki, melynek illetékességi területén a születés, házasságkötés vagy a haláleset történt.

Szükséges okmányok:
Eljárási illeték: 2.000.-Ft értékű illetékbélyeg
  • Illetéktörvény szerinti esetekben illetékmentes Pl: személyigazolvány csere elvesztés esetén (csatolandó: rendőrségi feljelentés az elvesztésről)
  • Amennyiben meghatalmazott jár el, úgy a meghatalmazás is szükséges
  • Bemutatásra személyazonosításra alkalmas arcképes igazolvány és lakcímet igazoló hatósági igazolvány
  •  
Vonatkozó jogszabályok:
  • többszörösen módosított 1982. évi 17. törvényerejű rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről
  • 6/2003(III.7.) BM. Rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről
Ügyintézők:

Veresné Becz Etelka | ügyintéző
06-24/505-560
A halálesetet az az anyakönyvvezető anyakönyvezi, akinek illetékességi területén a haláleset történt.

Eljárás módja: formanyomtatványon történik.

Szükséges okmányok:
  • halottvizsgálati bizonyítvány a haláleset tényéről (hamvasztás esetén ÁNTSZ orvosi engedélye, aláírása, pecsétje szükséges a bizonyítványon)
  • elhalt személyazonosító igazolványa, lakcímkártyája
  • elhalt születési anyakönyvi kivonata
  • házassági anyakönyvi kivonat (ha az elhalt nős vagy férjes családi állapotú volt)
  • volt házastárs halotti anyakönyvi kivonata (ha az elhalt özvegy családi állapotú volt)
  • jogerős bírói ítélet vagy házassági anyakönyvi kivonat, melynek megjegyzés rovatában szerepel a válás ténye (ha az elhalt elvált családi állapotú volt)
  • nyugdíjas elhalt esetén a nyugdíjas törzsszáma
  •  
Vonatkozó jogszabályok:
  • többszörösen módosított 1982. évi 17. törvényerejű rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről
  • 6/2003(III.7.) BM rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről

Ügyintézők:
Veresné Becz Etelka | ügyintéző
06-24/505-560
veresne.etelka@szigetszentmiklos.hu
A gyermek születését az az anyakönyvvezető anyakönyvezi, akinek az illetékességi területén a születés történt.

Eljárás módja: formanyomtatványon történik.

Szükséges okmányok:
  • az anya érvényes személyazonosító igazolványa, lakcímkártyája
  • az apa érvényes személyazonosító igazolványa, lakcímkártyája
  • házassági anyakönyvi kivonat, ha házasságban élnek
  • teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat, ha a szülők nem élnek házasságban
  • jogerős bírói ítélet vagy házassági anyakönyvi kivonat, melynek megjegyzés rovatában szerepel a válás ténye (elvált családi állapotú anya esetén)
  • Közjegyző előtt tett Élettársi Nyilatkozatok Nyilvántartásába történt bejegyzésről igazolás vagy nemleges igazolás (kérheti: ügyfél, anyakönyvvezető)
  • Újszülött személyazonosító igazolvány igénylése esetén formanyomtatványon kérelem benyújtása (újszülött arcképe szükséges)
  • Otthon szülés esetén még szükséges: Mentőorvosi szolgálat igazolása
  • Nőgyógyász szakorvos igazolása
  • Gyermek háziorvos igazolása
  •  
Vonatkozó jogszabályok:
  • Többszörösen módosított 1982. évi 17. törvényerejű rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről
  • 6/2003(III.17.) BM. rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről
  •  
Ügyintézők:
Veresné Becz Etelka | ügyintéző
06-24/505-560
A házasság megkötésére, a házasság anyakönyvezésére az az anyakönyvvezető illetékes, aki előtt a házasulandó felek a szándékukat bejelentik.

Eljárás módja: formanyomtatványon történik.

Szükséges okmányok:
  • házasulandó felek érvényes személyazonosító igazolványa (vagy más arcképes érvényes személyi azonosításra szolgáló okirat) és lakcímkártya
  • házasulandó felek születési anyakönyvi kivonata
  • házasulandó felek családi állapot igazolása (elvált családi állapot esetén jogerős bírói ítélet vagy házassági anyakönyvi kivonat, melynek megjegyzés rovatában szerepel a válás ténye: özvegy családi állapot esetén a volt házastárs halotti anyakönyvi kivonata)
  • külföldi állampolgárral való házasságkötés esetén: - a külföldi állampolgár születési anyakönyvi okirata hiteles magyar nyelvű fordítással (Országos Fordító Iroda: Budapest VI. Bajza utca 52.)
  • külföldi állampolgár részére TANUSÍTVÁNY (melyben a menyasszony és a vőlegény személyes adatai szerepelnek, valamint hogy annak az országnak a törvényei szerint a házasságkötésnek törvényi akadálya nincs) hiteles magyar nyelvű fordítással
  • külföldi állampolgár részére lakbizonylat hiteles magyar nyelvű fordítással
  • külföldi állampolgár ha elvált családi állapotú, a jogerős bírói ítélet hiteles magyar nyelvű fordítással
  • külföldi állampolgár ha özvegy családi állapotú, a volt házastárs halotti anyakönyvi okirata hiteles magyar nyelvű fordítással
  • külföldi állampolgár érvényes útlevele
  • külföldi állampolgár ha letelepedési engedéllyel rendelkezik, EGT-igazolvány, lakcímkártya
  • (Diplomáciai felülhitelesítés vagy Apostille szükséges egyes országok okirataira, erről személyesen vagy telefonon tájékoztatást kaphatnak)
  • külföldi állampolgárral történő házasságkötés esetén időpont csak a Közép-Magyarországi Regionális Közigazgatási Hivatal Hatósági Főosztályáról visszaérkezett tanúsítvány után adható!
  • Tolmács jelenléte (ha a külföldi állampolgár a magyar nyelvet nem érti és nem beszéli)
  •  
Vonatkozó jogszabályok:
  • többszörösen módosított 1982. évi 17. törvényerejű rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről
  • 6/2003(III.7.) BM rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről
  •  
Ügyintézők:
Veresné Becz Etelka | ügyintéző
06-24/505-560
A honosítás - visszahonosítás iránti kérelem benyújtásánál az az anyakönyvvezető illetékes, ahol az ügyfél állandó lakóhellyel rendelkezik, melyet mellékleteivel együtt megküld a BÁH Állampolgársági Igazgatóságára. A magyar állampolgárság megszerzését honosítási, visszahonosítási kérelemmel kérheti a kérelmező. Visszahonosítását az kérheti, akinek a magyar állampolgársága megszűnt.

A BÁH Állampolgársági Igazgatóság a honosítás elfogadásáról 1 éven belül döntésre készíti elő a benyújtott kérelmet a Köztársasági Elnök részére, aki okiratot állít ki a magyar állampolgárság meg- illetve visszaszerzéséről.

Ezt megküldi a kérelmező állandó lakóhelye szerint polgármesternek az állampolgársági eskü/fogadalom letétele céljából.

A magyar állampolgárságot kérelmező az állampolgársági eskü/fogadalom letételének napján szerzi meg.

Eljárás módja: formanyomtatványon történik.

Eljárási illeték: nincs

Szükséges okmányok:
  • formanyomtatvány kérelem, magyar személyazonosító igazolvány adatlap
  • saját kézzel írt nem szakmai jellegű önéletrajz
  • személyenként 2 arcfénykép
  • születési anyakönyvi okirat hiteles magyar nyelvű fordítással (Országos Fordító Iroda: Budapest VI. Bajza utca 52.) személyenként
  • ha nős vagy férjes családi állapotú, házassági anyakönyvi okirat hiteles magyar nyelvű fordítással
  • ha elvált családi állapotú, jogerős bírói ítélet hiteles magyar nyelvű fordítással

  • ha özvegy családi állapotú, volt házastárs halotti anyakönyvi okirata hiteles magyar nyelvű fordítással
  • jövedelem igazolás, APEH - igazolás (1 hónapon belüli)
  • alkotmányos alapismeretekből tett sikeres vizsgáról szóló igazolás vagy magyar tannyelvű iskolai igazolás (hiteles magyar nyelvű fordítással)
  • vizsga alóli mentesülés igazolása
  • tulajdoni lap (3 hónapon belüli) + ha nem tulajdonos: még szükséges az albérleti szerződés, lakásbérleti szerződés vagy közjegyző előtt tett befogadó nyilatkozat
  • kiskorú gyermek esetén születési anyakönyvi kivonat (ha külföldön született, hiteles magyar nyelvű fordítással)
  • felmenői egykori magyar állampolgárságát igazoló okirat(ok) hiteles magyar nyelvű fordítással
  • gyámhatóság jogerős határozata örökbefogadott kérelmező esetében
  • ha a másik szülő külföldön marad, kiskorú gyermek magyar állampolgárságának benyújtásához a másik szülő hozzájáruló nyilatkozata hiteles magyar nyelvű fordítással

Vonatkozó jogszabályok:
  • többszörösen módosított 1982. évi 17. törvényerejű rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről
  • 6/2003(III.7.) BM rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről
  • 1993. évi LV törvény a magyar állampolgárságról
  • 125/1993(IX.22.)Korm. rendelet a magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV törvény végrehajtásáról
  • 116/2007.(V.24.) Korm. rendelet a magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény végrehajtásáról szóló 125/1993.(IX.22.) Korm. rendelet módosításáról
  •  
Ügyintézők:
Veresné Becz Etelka | ügyintéző
06-24/505-560
Az állampolgárság igazolása iránti kérelem felterjesztését az az anyakönyvvezető végzi, akinek az illetékességi területén az ügyfél állandó magyarországi lakóhelye található.

Eljárás módja: formanyomtatványon történik.

Szükséges okmányok:
  • kérelmező születési anyakönyvi kivonata
  • családi állapot igazolására: házassági anyakönyvi kivonat (ha nős vagy férjes családi állapotú) : elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata (ha özvegy családi állapotú) : jogerős bírói ítélet vagy házassági anyakönyvi kivonat, melynek megjegyzés rovatában szerepel a válás ténye (ha elvált családi állapotú)
  • szülők születési anyakönyvi kivonata
  • szülők házassági anyakönyvi kivonata
  • lejárt magyar útlevél, személyi vagy személyazonosító igazolvány, névváltoztatási okirat
  • egyéb okmányok
  • a kérelemhez a külföldi okiratokat hiteles magyar nyelvű fordítással ellátva kell mellékelni (Országos Fordító Iroda: Budapest VI. Bajza utca 52.)
  • 3.000.Ft értékű illetékbélyeg

Vonatkozó jogszabályok:
  • többszörösen módosított 1982. évi 17. törvényerejű rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről
  • 6/2003.(III.7.) BM rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről

Ügyintézők:
Veresné Becz Etelka | ügyintéző
06-24/505-560
I. Születési családi és/vagy utónév változtatás

Menete:

Kérelmező az állandó lakóhelye szerinti anyakönyvi hivatalhoz nyújtja be.

Eljárás módja: formanyomtatványon történik.

Szükséges mellékletek:
  • Eljárási illeték: 10.000.-Ft értékű illetékbélyeg első névváltoztatás esetén, ezt követő valamennyi névváltoztatás 20.000.-Ft értékű illetékbélyeg
  • kérelmező születési anyakönyvi kivonata
  • házassági anyakönyvi kivonat (ha a kérelmező nős vagy férjes családi állapotú)
  • jogerős bírói ítélet (ha a kérelmező elvált családi állapotú)
  • érvényes személyazonosító igazolványa vagy útlevele és a lakcímkártya (házastársa, kiskorú gyermek személyazonosításra alkalmas igazolványa és a lakcímkártya)
  • felmenő születési családi nevének felvétele esetén annak hozzájáruló nyilatkozata
  • és felmenő születési anyakönyvi kivonata
  • nyilatkozat, mely szerint a választott név senkinek a személyiségi jogát nem sérti

Vonatkozó jogszabályok:
  • többszörösen módosított 1982. évi 17. törvényerejű rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről
  • 6/2003(III.7.) BM rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről

II. Házassági névváltoztatás

Menete:

Kérelmező a lakóhelye vagy a házasságkötés helye szerinti anyakönyvvezetőnél nyújthatja be a kérelmét. A lakóhelye szerinti anyakönyvi hivatal - amennyiben nem ott történt a házasságkötés - 5 munkanapon belül átteszi az anyakönyvi bejegyzésre jogosult házasságkötés helye szerint anyakönyvvezető részére.

Eljárás módja: formanyomtatványon történik.

Szükséges okmányok:
  • Eljárási illeték: 5.000.-Ft értékű illetékbélyeg
  • kérelmező házassági anyakönyvi kivonata (amennyiben a Bíróság nem vonta be)
  • jogerős bírói ítélet
  • érvényes személyazonosító igazolvány vagy útlevél és lakcímkártya
  • születési anyakönyvi kivonat adategyeztetés céljából

Vonatkozó jogszabályok:
  • többszörösen módosított 1982. évi 17. törvényerejű rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről
  • 6/2003(III.7.) BM rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről
  • módosított 1952. évi IV. törvény a házasságról, a családról és a gyámságról

Ügyintézők:
Veresné Becz Etelka | ügyintéző
06-24/505-560
Ha magyar állampolgár külföldön születik, házasságot köt vagy elhalálozik, kérni kell Magyarországon annak az eseménynek a hazai anyakönyvezését.

Kérelem beadásának helye:
Magyarországon lakó kérelmező esetén a lakóhely szerint illetékes anyakönyvvezető
Külföldön élő kérelmező esetén az illetékes magyar konzuli tisztviselő
Az anyakönyvvezető minden esetben jegyzőkönyvet készít, melyet minden mellékletével együtt továbbít a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal Hazai Anyakönyvi Osztályára. Itt történik a magyar állampolgár külföldön történt eseményének hazai anyakönyvezése.

Eljárás módja: jegyzőkönyv felvétel formájában

Eljárási illeték: nincs

Szükséges okmányok:
  • az anyakönyvi esemény alapjául szolgáló külföldi okirat hiteles magyar nyelvű fordítással (Országos Fordító Iroda: Budapest VI. Bajza utca 52.) Egyes országok okirataira Diplomáciai Felülhitelesítés vagy Apostille szükséges, erről személyesen vagy telefonon tájékozódhatnak.
  • Igazolás az anyakönyvezéssel érintett személy magyar állampolgárságára (érvényes magyar személyazonosító igazolvány és lakcímkártya, érvényes magyar útlevél és lakcímkártya, állampolgársági bizonyítvány, honosítási, visszahonosítási okirat)

Vonatkozó jogszályok:
  • többszörösen módosított 1982. évi 17. törvényerejű rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről
  • 6/2003.(III.7.) BM rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről

Ügyintézők:
Veresné Becz Etelka | ügyintéző
06-24/505-560
Ügyintézési tudnivalók:
A hagyatéki eljárás általában hivatalból indul - az elhunyt állandó lakóhelyére megküldött halottvizsgálati bizonyítvány alapján.

Kérelemre induló eljárásban (póthagyatéki eljárás) a kérelmet a hagyatéki ügyintézőnél írásban kell benyújtani.

Ügyintézés módja:
Személyesen vagy meghatalmazott útján. /halottvizsgálati bizonyítványon feltüntetett hozzátartozót írásban értesítjük/

Csatolandó mellékletek:
  • ingatlan esetén /szövetkezeti lakás, öröklakás, családi ház, önkormányzattól vásárolt lakás, nyaraló, telek, szántóföld,/ a tulajdoni lapot beszerezzük, de ehhez szükséges a hrsz-ot becsatolni. ( régi tulajdoni lap vagy földhivatali tulajdonjog bejegyzés alapján)
  • az elhunyt örököseként számba jöhető legközelebbi hozzátartozók (gyermek, unoka, szülő, nagyszülő, testvér, elhunyt testvér gyermeke, unokatestvér) személyes adatai,
  • végrendeleti személyek adatai (szül.idő, anyja neve, tartózkodási helye),
  • végrendelet, öröklési szerződés,
  • gépjármű forgalmi engedélye,
  • fenntartásos takarékbetétkönyv, gépkocsi nyereménybetétkönyv, letéti jegy, kincstárjegy, takaréklevél, értékpapír, devizaszámla, kötvények, kárpótlási határozat, életbiztosítás, önkéntes biztosítás,
  • átutalási betétszámla esetén utolsó havi elszámolás,
  • fel nem vett járandóság (munkabér, táppénz, stb.) esetén munkahelyi igazolás az összegről,
  • hagyatéki teherre vonatkozó dokumentumok: temetési költségek /számlák/, ingatlanon lévő banki teher, folyószámla hitel, vagy egyéb tartozások

Bemutatandó okiratok:
Személyazonosító igazolvány, lakcímet igazoló hatósági igazolvány, halotti anyakönyvi kivonat.

Illeték, díjfizetési kötelezettség:
Az eljárás illetékmentes.

Egyéb tudnivalók:
Az érvényben lévő jogszabály értelmében a hagyatéki előadó feladata, hogy az elhunyt után maradt ingó- és ingatlan vagyonnal kapcsolatosan a hagyatéki eljárást - a közjegyző felé történő továbbításra - előkészítsék.

Tekintettel arra, hogy a hivatalban érdemi döntés nem születik, elegendő, ha a hozzátartozók közül l fő jelenik meg a hagyatéki előadónál. Hagyaték ügyben a halottvizsgálati bizonyítványon szereplő hozzátartozó (temettető) kap írásos értesítést arról, hogy a fenti ügyben ügyfélként jelenjen meg.

Az ingóságok helyszíni leltározására akkor kerül sor, ha a hagyatékban örökösként érdekelt személy:

  • kiskorú,
  • gondnokolt,
  • külföldi,
  • ismeretlen helyen tartózkodik, illetve a
  • közjegyző elrendeli vagy a hagyatékban érdekelt személy/ek/ kéri.
  • Egyéb esetekben a hagyatéki leltár elékészítése a hivatali helyiségben történik.

Az ügyintéző az ügyfél jelenlétében felvett hagyatéki leltárt a szükséges (csatolt) mellékletekkel együtt az illetékes közjegyzőhöz továbbítja. (Ingatlan esetén az ügyintéző által megkért és visszaérkezett adó- és értékbizonyítvánnyal együtt.)

Ezután a Közjegyző folytatja le a hagyatéki tárgyalást, ahová már minden érdekeltet beidéz. A közjegyzői eljárás illetékköteles, melyről az idézéssel együtt értesíti az érdekelteket.

A közjegyző az előtte folyó eljárásról, annak befejezéséről a Hivatalt nem értesíti, hagyatékátadó végzést nem küld.

Ha az elhunyt után ingatlan- vagy leltározás alá eső ingó- vagyon nem maradt, a hagyatéki eljárást nem kell lefolytatni, ebben az esetben nemleges nyilatkozat kerül felvételre.

Vonatkozó jogszabály:
6/1958.(VII.4.) IM rendelet

Tájékoztatás:
Ha az elhunyt az utolsó havi nyugdíját nem kapta meg, a vele közös háztartásban együtt élő (házastárs, gyermek, unoka, szülő, nagyszülő, testvér,) a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságtól közvetlenül igényelheti, egyéb esetben csak a jogerős közjegyzői végzés (öröklési bizonyítvány) alapján fizetik ki.

Ügyintézők:
Farkasné Gál Szilvia | hagyatéki ügyintéző
06-24/505-561
gal.szilvia@szigetszentmiklos.hu