Mint ismeretes, 2024. október 1. napjával módosult a társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. szóló törvény. (a továbbiakban: Tht.)
A Tht. 55/A. § (2) bekezdése szerint:
„55/A. § (2) A közgyűlés által megválasztott közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke a közösség ügyintézését ellátó tevékenységet csak akkor láthat el, ha a tisztség keletkezésének tényét az ingatlanügyi hatóság -az erre irányuló kérelme alapján- az ingatlan nyilvántartásba – a társasház törzslapra – bejegyezte.”
A társasházi közgyűlés által – a jogszabályi előírásoknak megfelelően – megválasztott közös képviselő vagy intézőbizottság elnöke tevékenységét köteles 2025. május 1. napjáig az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni.
A nyilvántartásba vételt kizárólag jogi képviselő, vagyis ügyvéd kezdeményezheti, a közös képviselő megbízásából a társasház költségviselése mellett.
Az ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzés menete:
- A közös képviselő vagy intézőbizottság elnöke az ügyvédnek bemutatja a megválasztását igazoló közgyűlési határozatot/ jegyzőkönyvet.
- Az okiratot az ügyvéd ellenjegyzéssel látja el.
- Ezt követően az ügyvéd benyújtja az illetékes földhivatal felé a nyilvántartásba vételi kérelmet.
- Végül az illetékes földhivatal bejegyezi a közös képviselő nevét a társasházi törzslapra, melyek évente 2 alkalommal a tulajdoni lapokhoz hasonlóan online könnyen lekérhetőek.
Az ingatlan nyilvántartásba történő bejegyzés kérelme díjmentes, a társasházaknak az ügyvédi díjjal kell csak számolniuk.
Az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztett közös képviselő vagy intézőbiztosság elnöke változás esetén hasonló eljárással törölhető.
Amennyiben a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke nem regisztrálja magát az ingatlan-nyilvántartásba, továbbra is elláthatja a társasház közös képviseletét, azonban hivatalos ügyekben (bank, közüzemi számlák, postai küldemény átvétele, közös költség elmaradás esetén) nem jogosult eljárni.
Szigetszentmiklósi Polgármesteri Hivatal