A hagyatéki eljárás általában hivatalból indul - az elhunyt állandó lakóhelyére megküldött halottvizsgálati bizonyítvány alapján.
Kérelemre induló eljárásban (póthagyatéki eljárás) a kérelmet a hagyatéki ügyintézőnél írásban kell benyújtani.
Ügyintézés módja:
Személyesen vagy meghatalmazott útján. /halottvizsgálati bizonyítványon feltüntetett hozzátartozót írásban értesítjük/
Csatolandó mellékletek:
- ingatlan esetén /szövetkezeti lakás, öröklakás, családi ház, önkormányzattól vásárolt lakás, nyaraló, telek, szántóföld,/ a tulajdoni lapot beszerezzük, de ehhez szükséges a hrsz-ot becsatolni. ( régi tulajdoni lap vagy földhivatali tulajdonjog bejegyzés alapján)
- az elhunyt örököseként számba jöhető legközelebbi hozzátartozók (gyermek, unoka, szülő, nagyszülő, testvér, elhunyt testvér gyermeke, unokatestvér) személyes adatai,
- végrendeleti személyek adatai (szül.idő, anyja neve, tartózkodási helye),
- végrendelet, öröklési szerződés,
- gépjármű forgalmi engedélye,
- fenntartásos takarékbetétkönyv, gépkocsi nyereménybetétkönyv, letéti jegy, kincstárjegy, takaréklevél, értékpapír, devizaszámla, kötvények, kárpótlási határozat, életbiztosítás, önkéntes biztosítás,
- átutalási betétszámla esetén utolsó havi elszámolás,
- fel nem vett járandóság (munkabér, táppénz, stb.) esetén munkahelyi igazolás az összegről,
- hagyatéki teherre vonatkozó dokumentumok: temetési költségek /számlák/, ingatlanon lévő banki teher, folyószámla hitel, vagy egyéb tartozások
Bemutatandó okiratok:
Személyazonosító igazolvány, lakcímet igazoló hatósági igazolvány, halotti anyakönyvi kivonat.
Illeték, díjfizetési kötelezettség:
Az eljárás illetékmentes.
Egyéb tudnivalók:
Az érvényben lévő jogszabály értelmében a hagyatéki előadó feladata, hogy az elhunyt után maradt ingó- és ingatlan vagyonnal kapcsolatosan a hagyatéki eljárást - a közjegyző felé történő továbbításra - előkészítsék.
Tekintettel arra, hogy a hivatalban érdemi döntés nem születik, elegendő, ha a hozzátartozók közül l fő jelenik meg a hagyatéki előadónál. Hagyaték ügyben a halottvizsgálati bizonyítványon szereplő hozzátartozó (temettető) kap írásos értesítést arról, hogy a fenti ügyben ügyfélként jelenjen meg.
Az ingóságok helyszíni leltározására akkor kerül sor, ha a hagyatékban örökösként érdekelt személy:
- kiskorú,
- gondnokolt,
- külföldi,
- ismeretlen helyen tartózkodik, illetve a
- közjegyző elrendeli vagy a hagyatékban érdekelt személy/ek/ kéri.
- Egyéb esetekben a hagyatéki leltár elékészítése a hivatali helyiségben történik.
Az ügyintéző az ügyfél jelenlétében felvett hagyatéki leltárt a szükséges (csatolt) mellékletekkel együtt az illetékes közjegyzőhöz továbbítja. (Ingatlan esetén az ügyintéző által megkért és visszaérkezett adó- és értékbizonyítvánnyal együtt.)
Ezután a Közjegyző folytatja le a hagyatéki tárgyalást, ahová már minden érdekeltet beidéz. A közjegyzői eljárás illetékköteles, melyről az idézéssel együtt értesíti az érdekelteket.
A közjegyző az előtte folyó eljárásról, annak befejezéséről a Hivatalt nem értesíti, hagyatékátadó végzést nem küld.
Ha az elhunyt után ingatlan- vagy leltározás alá eső ingó- vagyon nem maradt, a hagyatéki eljárást nem kell lefolytatni, ebben az esetben nemleges nyilatkozat kerül felvételre.
Vonatkozó jogszabály:
6/1958.(VII.4.) IM rendelet
Tájékoztatás:
Ha az elhunyt az utolsó havi nyugdíját nem kapta meg, a vele közös háztartásban együtt élő (házastárs, gyermek, unoka, szülő, nagyszülő, testvér,) a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságtól közvetlenül igényelheti, egyéb esetben csak a jogerős közjegyzői végzés (öröklési bizonyítvány) alapján fizetik ki.
Ügyintézők:
Várkonyi Krisztina | hagyatéki ügyintéző
06-24/505-561
varkonyi.krisztina@szigetszentmiklos.hu
Takács Erika | hagyatéki ügyintéző
06-24/505-578
takacs.erika@szigetszentmiklos.hu